Montag, 29. Juni 2009

The two Celestial Dragons

Nothingness – The Two Celestial Dragons

The RED and the GREEN CELESTIAL DRAGONS are fighting over NOTHING. But fighting over nothing is not easy. The Dragons do not KNOW, what they are fighting about. They can only THINK about NOTHING – and thinking necessarily makes all living knowing dead. THE RED DRAGON firmly believes in NOTHING. He cannot think that NOTHING is NO-THING. He is fuming about the Green Dragon thinking that NOTHING is NOT some THING. The red dragon believes that “Nothing comes from nothing – Ex nihilo nihil fit” . No Thing can appear from Nothing. A firm believer cannot THINK, his only way of KNOWING is BELIEF in TRUTH. THE GREEN DRAGON does not believe. She KNOWS that “the Universe is not SOME THING”, it is PROCESS without beginning and end – it is an idea. She can THINK the “Unthinkable”, that there is no maker, no master, that the Process of Life runs itself.- “Creation, or all that appears, does not come from anywhere - how could it? If it came from somewhere, then that somewhere would be elsewhere, and what appeared would not be all. So all that appears simply has nowhere to come from, and that is how we know it comes from nowhere.” (George Spencer Brown). SHE is shitting out all BELIEF. She can KNOW, she can THINK about THINKING and she knows that everything grows out of NOTHING, out of Nothingness, out of Emptiness. Omnia ex nihilo creamus.We - who observe the GREEN DRAGON’s thinking processes - have discovered the WISDOM OF INSECURITY. We no longer depend on secure knowledge which has always been an illusion, we let things happen (wu wei). Hui-neng: Essential buddha-nature is neither permanent nor impermanent, so it is not cut off; that is called non-duality. Oneness is good, dualism is not good. The essential buddha-nature is neither good nor not good; this is called non-duality. Ordinary people see the body and the world as two; the wise realise their essential nature is not two. The non-dual nature is the buddha-nature.

Der grüne Drachen meiner Geschichte weiss, sie braucht nicht mehr zu glauben. Sie weiss, dass wir alles aus nichts erzeugen durch „Draw a distinction“, durch eine Unterscheidung, die abgrenzt[1]. Omnia ex nihilo creamus. Sie weiss, „dass nichts in der Tat eine konditionierte Struktur hat“[2]. Sie erkennt „die laufende ›Ver-zweiung‹ einer Einheit, bei der es keine Eins ohne die Zwei gäbe ohne beides: die Eins und die Zwei“[3]. Sie weiss von „Erkenntnisformen, die sich auf das Prä-Differentielle aller Differenzen berufen, auf die primordiale Nicht-unterschiedenheit“[4].


[1] Felix Lau: Gesagtes kann man glauben – aber nicht wissen. Die von George Spencer Brown verwendete Methode beruht darauf, dass der Lernende bzw. Noch-nicht-Wissende Aufforderungen befolgt, bestimmte Operationen selbst durchzuführen und dann zu betrachten, wohin er mit ihnen gelangt. In herkömmlichen mathematischen Texten findet man keine Aufforderung, etwas selbst zu tun. (Ausgenommen natürlich die floskelhafte Aufforderung: „Den einfachen Beweis möge der interessierte Leser selbst finden.“Die dort verwendete Formulierung „Es sei...“ verschleiert die Herkunft einer Unterscheidung. Es wird also unentwegt unterstellt, dass bestimmte Dinge so-und-so sind (tatsächlich und von sich aus). Die Sprachform ist dann beschreibend und lässt insofern einen Spielraum für Meinungen und Interpretationen. Aber gerade die Mathematik kann sehr schön zeigen, dass das, was wir (als wahr) erkennen, von dem abhängt, was wir tun (müssen), um dorthin zu gelangen. Dann ist sie anweisend, mithin unabhängig von Meinungen, und impliziert, dass Erkenntnisleistungen immer Konstruktionsleistungen sind. Das heißt, die Definitionen und Unterscheidungen, die wir treffen, legen den Rahmen dessen fest, was wir erkennen können. Diese Auffassung widerspricht dem Glauben an Tatsachen und lenkt die Aufmerksamkeit auf die Bedingungen und Vorannahmen, unter denen jemand etwas (als wahr) erkennen kann. http://www.uboeschenstein.ch/texte/LauForm23.html
[2] G. Spencer Brown: http://www.uboeschenstein.ch/texte/spencer-brown-GdF9.html
[3] Peter Fuchs: http://www.uboeschenstein.ch/texte/fuchspsyche9.html

[4] Peter Fuchs: http://www.uboeschenstein.ch/texte/fuchsschweigen46.html

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